Η εταιρεία μας λειτουργεί μία πλατφόρμα στο internet, μέσω της οποίας οι χρήστες κάνουν κρατήσεις σε εστιατόρια.
Η δική μας αμοιβή είναι η προμήθεια που παίρνουμε από τα εστιατόρια.
Το ερώτημα είναι αν μπορούμε στα πλαίσια της προβολής της επιχείρησης, να κάνουμε μικρές καταθέσεις της τάξης των 10 έως 25 ευρώ ανά χρήστη, σαν δώρα. Δηλ. οι χρήστες με τις περισσότερες κρατήσεις κερδίζουν πόντους που αντιστοιχούν σε ευρώ.
Μπορούμε να εκδίδουμε έναν συγκεντρωτικό τίτλο κτήσης ανά μήνα, για όλες αυτές τις καταθέσεις; Θα επισυνάπτεται λίστα με τα ονοματεπώνυμα και τις διευθύνσεις των δικαιούχων;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 10, του άρθρου 8, των ΕΛΠ (Ν. 4308/2014): οι οντότητες (..) όταν συναλλάσσονται ως αγοραστές με πρόσωπα μη υπόχρεα στην έκδοση τιμολογίου, εκδίδουν σχετικό παραστατικό προς τεκμηρίωση και αναγνώριση της συναλλαγής.
Το παραστατικό αυτό αναφέρει:
α) Την ημερομηνία έκδοσης.
β) Την επωνυμία, τη διεύθυνση και τον αριθμό φορολογικού μητρώου του αντισυμβαλλόμενου.
γ) Την ποσότητα και το είδος των παραδιδόμενων αγαθών ή την έκταση και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών.
δ) Την ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε ή ολοκληρώθηκε η παράδοση αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών.
ε) Την αξία μονάδας αγαθού ή υπηρεσίας, κατά περίπτωση, και το συνολικό ποσό της συναλλαγής.
στ) Το είδος και το ποσό τυχόν φορολογικών επιβαρύνσεων.
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Πολ. 1003/2014, δεν εισάγεται ειδική ονομασία για το ανωτέρω παραστατικό το οποίο εκδίδεται σε μη υπόχρεα πρόσωπα.
Επομένως, το εν λόγω φορολογικό στοιχείο δύναται να είναι κάθε έγγραφη συμφωνία (συμφωνητικό), υπεύθυνη δήλωση, τιμολόγιο (αγοράς), «τίτλος κτήσης», απόδειξη δαπάνης, αρκεί να περιλαμβάνει όλα τα παραπάνω προαπαιτούμενα δεδομένα. Ωστόσο, από τις διατάξεις του νόμου δεν ορίζεται ρητά και άρα δεν είναι εφικτή η έκδοση συγκεντρωτικού παραστατικού για αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών από μη υπόχρεους. Μάλιστα οι σχετικές διατάξεις που αναφέρονται στην έκδοση συγκεντρωτικού τιμολογίου (παρ. 3, του άρθρου 10) κάνουν λόγο για επαναλαμβανόμενες συναλλαγές από τον ίδιο πωλητή προς τον ίδιο αγοραστή (βλ. Πολ. 1003/2014). Με βάση τα ανωτέρω, είναι εφικτή η έκδοση παραστατικού δαπάνης από την εταιρεία προς ιδιώτες με τις προϋποθέσεις που αναφέραμε. Η δαπάνη αυτή έχει τα χαρακτηριστικά δαπάνης προβολής και διαφήμισης και ως τέτοια θα πρέπει να χαρακτηριστεί και να καταχωρηθεί στα βιβλία. Σημειώνεται δε ότι το εν λόγω φορολογικό στοιχείο δεν επιβαρύνεται με ΦΠΑ, αλλά με χαρτόσημο πλέον ΟΓΑ χαρτοσήμου κατά ποσοστού 3,6 % επί της αρχικής αμοιβής. Το χαρτόσημο παρακρατείται από την επιχείρηση και αποδίδεται στην αρμόδια ΔΟΥ με χειρόγραφη δήλωση μέχρι την 20η ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από τη λήξη του ημερολογιακού τριμήνου εντός του οποίου εκδόθηκε το τιμολόγιο. Δηλαδή για τα τιμολόγια που εκδόθηκαν το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου έως την 20η Μαΐου κοκ. Τονίζεται δε, ότι σε κάθε περίπτωση, υπόχρεη σε απόδοση του χαρτοσήμου είναι η επιχείρηση. Τέλος, υπογραμμίζεται η υποχρέωση της επιχείρησης να περιλάβει τις συναλλαγές αυτές στις καταστάσεις υποβολής στοιχείων για διασταύρωση πληροφοριών – ΜΥΦ (συγκεντρωτικά). Με τις παραπάνω προϋποθέσεις θα μπορεί η επιχείρηση να καταχωρίζει τα σχετικά ποσά στα βιβλία της ως έξοδα.